mandag-fredag8:30 - 15:00Ring oss22 44 44 40

Nedsatt tåreproduksjon

Tørre øyne pga. nedsatt tåreproduksjon behandles fortrinnsvis med kunstig tårevæske, betennelsesdempende øyedråper og tårepunktsplugger.

KUNSTIG TÅREVÆSKE

Kunstig tårevæske brukes for å bl.a. smøre øyets overflate, fortynne tårefilmen, nedsette konsentrasjonen av betennelsesstoffer i tårefilmen og erstatte stoffer som mangler i tårefilmen. Dersom du har kronisk tørre øyne og utredningen viser at du har nedsatt tårekvalitet eller -kvantitet, har du krav på medisiner på blå resept. Blå resept innebærer at du får dekket deler av medisinutgiftene av staten.

BETENNELSESDEMPENDE MEDIKAMENTER

Kortikosteroider, ciklosporin, lifitegrast og autologt serum er øyedråper som hemmer betennelsen og sårdannelsen på øyets overflate som er forbundet med tørre øyne. Kortikosteroider brukes vanligvis i akuttfasen eller ved forverring av tilstanden og skal kun brukes i begrensede tidsrom pga. risiko for trykkstigning og utvkling av grå stær. Ciklosporin («Restasis», Allergan/»Ikervis», Santen) og lifitegrast (“Xiidra, Novartis) er indisert ved moderat til alvorlig tørre øyne og kan trygt brukes over lengre tidsrom. Autologt serum øyedråper fremstilles fra pasientens eget blod og er forbeholdt pasienter med alvorlig tørre øyne.

TÅREPUNKTSPLUGGER

Tårepunktsplugger kan begrense avløpet av tårevæske fra øyekroken til nesen slik at øyet holdes fuktig av egen- og kunstig tårevæske. Tårepunktsplugger kan også bidra til å redusere forbruket av kunstig tårevæske. Det finnes tårepunktsplugger for både diagnostisk og terapeutisk bruk.

TÅRESTIMULERENDE MEDIKAMENTER

Diquafosol («Diquas», Santen, Japan) er et nytt medikament (p2y2-receptoragonist) som kan stimulerer celler på øyets overflate til å produsere tårevæske og muciner (slim) og styrke barrierefunksjonen på øyets overflate. Rebamipide («Mucosta», Otsuka, Japan) stimulerer celler på øyets overflate til å produsere muciner og har betennelsesdempende egenskaper.

HVA ER TØRRE ØYNE?

Tørre øyne er én av de vanligste årsakene til at man oppsøker øyelege.

HAR DU TØRRE ØYNE?

Ta testen og se om du har tørre øyne.

BESTILL TIME

Bestill time hos oss i dag!

tørre øyne, Thealoz Duo
tørre øyne, Santen
tørre øyne, meibografi
tørre øyne, HyloGel, HyloComod
tørre øyne, AMWO, øyemaske
tørre øyne, øyemaske, TheraPearl

© Copyright - Tørreøyneklinikken AS. All rights reserved.