MEIBOMSK KJERTELDYSFUNKSJON

Tørre øyne pga. økt fordampning som følge av nedsatt kvalitet eller mengde av fettstoffer i tårefilmen behandles med øyelokksbehandling, kunstig tårevæske, antibiotika og betennelsesdempende medikamenter.

ØYELOKKSBEHANDLING

Øyelokksbehandling utføres for å få øyelokkene til å utskille fettstoffer med normal kvalitet og mengde. De letteste gradene av MGD kan behandles av pasienten selv, mens de moderate og avanserte gradene av MGD trenger spesialbehandlinger som tilbys ved Tørreøyneklinikken. Hjemmebehandling innebærer ukentlig rens, varme og massasje av øyelokkene. For å få fettstoffene i øyelokkene til å smelte, må øyelokkene tilføres varme. Dette gjøres fortrinnsvis med MGDRx EyeBag eller Blephasteam. For å klemme ut fettstoffer som har smeltet under oppvarmingen, må øyelokkene masseres. Rens, varme og massasje av øyelokkene demonstreres ved å klikke på lenken Demonstrasjon av øyelokksbehandling. For de moderate og avanserte gradene av MGD tilbyr Tørreøyneklinikken spesialbehandlingene probing, manuell ekspresjon og Intense Regulated Pulsed Light (IRPL). Probing innebærer at vi gjenåpner de lipidproduserende kjertlene i øyelokkene med spesialinstrumenter. Manuell ekspresjon betyr at vi benytter spesialinstrumenter for å tømme de lipidproduserende kjertlene i øyelokkene for lipider som ikke har noen stabiliserende effekt på tårefilmen. Ved Intense Regulated Pulsed Light (IRPL) kan vi bedre produksjonen av lipider gjennom infrarød stimulering av parasympatiske nerver som regulerer funksjonen til de meibomske kjertlene. Klikk på lenken Demonstrasjon av IPL for å se Intense Regulated Pulsed Light (IRPL) fra E-Eye. Tørreøyneklinikken tilbyr også avansert behandling for MGD som følge av hårsekkmidd (demodex folliculorum/brevis) med BlephEx og tetre-olje (melaleucae aetheroleum). Ved Tørreøyneklinikken gir vi individuelle råd om øyelokksbehandling basert på pasientens øyehelse og preferanser.

KUNSTIG TÅREVÆSKE

Kunstig tårevæske brukes for å bl.a. smøre øyets overflate, fortynne tårefilmen, nedsette konsentrasjonen av betennelsesstoffer i tårefilmen og erstatte stoffer som mangler i tårefilmen. Dersom du har kronisk tørre øyne og utredningen viser at du har nedsatt tårekvalitet eller -kvantitet, har du krav på medisiner på blå resept. Blå resept innebærer at du får dekket deler av medisinutgiftene av staten.

BETENNELSESDEMPENDE MEDIKAMENTER

Kortikosteroider og cyklosporin er øyedråper som kan redusere betennelsen og sårdannelsen på øyets overflate som kan forekomme i sammenheng med tørre øyne. Lavdosert tetrasyklin (Doxylin) og azytromycin (Azyter) er hhv. tabletter og øyedråper som bl.a. kan redusere betennelsen og nedbrytningen av fettstoffer som kan forekomme i sammenheng med Meibomsk kjerteldysfunksjon.

HVA ER TØRRE ØYNE?

Tørre øyne er én av de vanligste årsakene til at man oppsøker øyelege.

HAR DU TØRRE ØYNE?

Ta testen og se om du har tørre øyne.

Ta testen

BESTILL TIME

Bestill time hos oss i dag!

NYHETSBREV

Bli med på vårt nyhetsbrev og motta månedlige tips og annen informasjon vedrørende tørre øyne.